Search
  • Just Alex

Czego konsumenci powinni oczekiwać od marek modowych, które chcą być odpowiedzialne?

Budowanie systemu mody zrównoważonej to proces obejmujący wiele różnych działań po stronie marek modowych. Wymaga on proaktywnej postawy i dużego zaangażowania od osób zarządzających takimi firmami. Dziś rolą marek modowych nie jest już tylko tworzenie pięknych i komercyjnych kolekcji. Firmy muszą prężnie działać na wielu płaszczyznach, od bezustannego uczenia się o dostępnych innowacjach, aż po edukację konsumenta. Marketing odpowiedzialnych marek modowych powinien skupiać się na ciągłym tworzeniu trendu na ekologiczny, świadomy styl życia. Ale i to nie wszytsko...


Czego zatem możemy oczekiwać od marek, które chcą być odpowiedzialne?




Po pierwsze odpowiedzialny design, czyli aktualna wiedza projektanta. Tak naprawdę żaden produkt nie jest w 100% zrównoważony, bo każdy jest związany ze zużyciem zasobów naturalnych, emisjami CO2, użytymi środkami chemicznymi, etc. Ważne jest jednak to, aby projektant dokonywał wyboru tkanin w oparciu o aktualną wiedzę i był świadomy jaki jest relatywny wpływ danego materiału w stosunku do innych. W odpowiedzialnym projektowaniu istotne jest także myślenie o funkcjonalności i trwałości produktu. Oczywiście bardzo ważny aspekt to możliwości recyklingu danej tkaniny, a także dodatków takich jak metalowe czy plastikowe zamki, guziki, metki, etc. Wiemy, że bluza z 100% bawełny jest łatwiejsza w recyklingu niż wykonana z mieszanki bawełny, wiskozy i elastanu... Jednak wiemy też, że właściwie każdego miesiąca powstają nowe technologie recyklingu, które będą umożliwiały przetwarzanie produktów o łączonych składach. Projektant w zrównoważonej marce do swoich zadań powinien dodać zatem ciągłą edukację, dociekliwość i komunikację z dostawcami.


Po drugie, odpowiedzialne procesy produkcyjne, które aktualnie odbywają się w większości poza firmą, u partnerów produkujących przędzę, dodatki i finalnie produkt gotowy. I w tym przypadku nacisk należy położyć na słowo "partner", bo w produkcji odpowiedzialnej nie może być inaczej. Jeśli dostawca jest traktowany przez markę jako partner, nie będzie tam nastawienia tylko i wyłącznie na zysk, ale na długoterminową owocną dla obu stron współpracę. Taka wieloletnia kolaboracja daje poczucie zaufania, ale także realnego wpływu na funkcjonowanie fabryki, na to jak traktuje ludzi, ile im płaci czy ma przyzakładowe oczyszczalnie ścieków, czy korzysta z odnawialnych źródeł energii, etc. Jako partner marka może mieć też wpływ na kształtowanie pozytywnych zmian w takim miejscu w przyszłości.


Po trzecie, proaktywna postawa w kształtowaniu lub implementacji nowych rozwiązań, których na rynku jest i będzie coraz więcej. Marka zrównoważona nie może postawić się tylko w roli beneficjenta opracowanych przez innych tkanin czy technologii. Aktywny udział w stowarzyszeniach, akcjach, organizacjach, które mają na celu tworzenie i promocję innowacji daje nie tylko pozycję lidera, ale przede wszystkim głęboki wgląd w nowe możliwości.


Po czwarte, edukacja klienta i nieustanne tworzenie trendu na zrównoważony styl życia. To niezwykle istotna część działań marki modowej, dzięki której nie tylko zdobywa pozycję eksperta i uwiarygadnia się w oczach klienta, ale także powoduje realną zmianę w całym systemie. Bo przecież właśnie o to chodzi, aby marka tworzyła dobre produkty, a konsument wiedział co i dlaczego kupuje i aby finalnie był zadowolony ze swojego wyboru. Tutaj zawierają się również usługi dodatkowe, takie jak usługa wypożyczeń, dodatkowa sprzedaż produktów z drugiej ręki, naprawy, itp.


Po piąte, transparentość. Zaufania nie można zdobyć, zaufanie można jedynie stracić. Ogłoszenie siebie marką transparentną powoduje, iż klient przyjmuje pewien poziom zaufania do marki. Niestety ostatnie wydarzenia na polskim rynku pokazały, że za słowami niestety nie zawsze idą czyny. Warto zatem zadawać pytania i sprawdzać czy dany brand jest przejrzysty, czy odpowiada szczerze na nasze pytania, nawet te najtrudniejsze. Jako konsumenci mamy wiele narzędzi, aby to weryfikować. Internet i social media stanowią jedną z możliwości recenzowania produktów i poszukiwania informacji na ich temat.


Nie ma na świecie marki, która byłaby w 100% zrównoważona. Są tylko marki, które dokładają wszelkich starań, aby wyrządzać jak najmniej szkód. I to na dziś jest cenne. Warto być wśród nich. Marka zrównoważona, to nie jest marka, która szyje produktu z lyocellu, konopii czy bambusa. Za marką odpowiedzialną stoi idea i misja rozwoju tej idei we wszystkich działaniach firmy.



67 views0 comments