Search
  • Just Alex

Lanie wody w modzie

Updated: Apr 15

Woda jest zasobem niezbędnym do naszego przetrwania. Niestety walka o zysk, o wzrost nie bierze tego pod uwagę. Produkcja przeciętnego t-shirta potrzebuje 2700 litrów wody, pary jeansów około 10 000 litrów, a jednego hamburgera 2300 litrów. Rocznie produkuje się 100 miliardów sztuk odzieży. Kalkulacja zużycia wody w modzie jest prosta.


Wydaje się, że Ziemia nie potrafi już zrekompensować strat poczynionych przez spragniony przemysł mody. Biznes, który tworzy permanentną nadprodukcję i miliony ton tekstylnych odpadów... Od wielu lat przeliczamy zasoby naturalne na swój zysk, ale natura powoli zaczyna wystawiać rachunek... Drastyczny rachunek...


Przemysł odzieżowy jest na trzecim miejscu jeśli chodzi o żużycie światowych zasobów wody (po naftowym i papierniczym). Rocznie zużywa jej 79 miliardów metrów sześciennych, co stanowi 10% całkowitego żużycia wody w światowym przemyśle. To tyle ile potrzebuje 110 milionów ludzi, aby przeżyć przez rok. Tymczasem już 2 miliardy ludzi żyje na obszarach zagrożonych brakiem dostępu do wody pitnej. To 25 % ludzkości. A będzie tylko gorzej!


Na poniższym filmie widać jak w ciągu kilkudziesięciu lat Morze Aralskie wyschło do 10% swojej pierwotnej objętości. To efekt intensywnej uprawy bawełny pod przemysł odzieżowy. Jak będzie wyglądąła Ziemia za kolejne 40 lat?





Marki wykorzystują piękne zdjęcia, filmy i slogany, aby zachęcić nas do kupienia kolejnej rzeczy, którą założymy raz lub dwa, a potem odłożymy na półkę i zapomnimy. 52 kolekcje w roku, bo tyle rocznie do swoich sklepów wprowadzają największe marki to praktycznie jedna nowa kolekcja w tygodniu. To jeszcze większa produkcja i jeszcze większa emisja związana z tak częstym transportem. Brandy podsycają naszą chęć posiadania, a my wpadamy jak muchy w sieć. Marketing mody ma wpływ na młode umysły, które biorą za pewnik, że będą coś znaczyły dopiero wtedy gdy upodobnią się do gwiazd z YouTube'a. Tysiące mikroinfluencerek zachęca nas do zakupu milionów rzeczy, bo dopiero wtedy nasze życie będzie piękne, zawsze słoneczne i radosne, jak na ich zdjęciach, które tak naprawdę niewiele wspólnego mają z rzeczywistością. I niby wiele osób o tym mówi, a biznes i konsumenci swoje... i tak się kręci.. jak ziemia, którą ekspolatujemy do granic możliwości, tylko po to, aby mieć nową bluzkę. Czy nasze dzieci, kiedy dorosną będą miały co jeść i pić? Czy to naprawdę jest warte kolejnej sztuki ubrania?



46 views0 comments